DYŻURY PEDAGOGA I PSYCHOLOGA SZKOLNEGO w roku szkolnym 2024/25 – czytaj więcej >>
SZKOŁA jest miejscem, gdzie dziecko przychodząc do niej jest uczniem. Kto to jest uczeń? możemy zapytać, nie ma przecież ucznia bez nauczyciela, kto to jest nauczyciel?, spytać należy również. Słownik języka polskiego tak określa powyższe pojęcia:
- «ten, kto się uczy w szkole»
- «ten, kto uczy się zawodu w zakładzie pracy»
- «zwolennik i kontynuator czyjejś nauki, twórczości, jakiejś szkoły
- «osoba trudniąca się uczeniem kogoś»
- «czynnik kształtujący czyjąś świadomość, regulujący czyjeś postępowanie»
Młody człowiek przychodząc do Szkoły staje się uczniem, czyli tym który ma się uczyć. W definicji pojęcia nauczyciel poza tym że jest to osoba która uczy, mamy również to, że jest to osoba która ma kształtować i regulować.
Szkoła zatem ma EDUKOWAĆ i KSZTAŁTOWAĆ i REGULOWAĆ
Jeśli chodzi o edukację, to odbywa się ona na linii nauczyciel – uczeń, jeśli chodzi zaś o kształtowanie osobowości młodego człowieka to uczestniczą w tym i nauczyciele i osoby znaczące w życiu danego ucznia, a wśród tychże osób zwykle są i rodzice, przynajmniej tak powinno być.
Zatem niezwykle istotnym jest to by rodzice aktywnie uczestniczyli w procesie wychowywania swoich dzieci i wspierali je w procesie edukacji.
Proces wychowywania kończy się gdy człowiek wkracza w dorosłość, a dorosłości nie osiąga się w momencie skończenia 18 roku życia, wtedy nabiera się tylko praw wynikających z struktur Państwa. Dorosłość wedle Psychologii rozwojowej, to okres pomiędzy 18 a 25 rokiem życia, w zależności od uwarunkowań psychofizycznych danego człowieka. Precyzyjnie zaś jest to okres nazywany wczesną dorosłością. Będąc rodzicem warto to mieć na względzie, że jest się odpowiedzialnym względem swojego dziecka również za proces wkraczania w dorosłość.
SZKOŁA jest zatem miejscem, gdzie ma się odbywać proces edukacji czyli nauczania, kształtowania świadomości i regulowania postępowania, ale koniecznym jest do tego WSPÓŁPRACA z rodzicem, tak aby te procesy mogły być spójne.
Jest niekorzystnym, jeśli rodzic nie ma kontaktu ze Szkołą, bo wtedy sam wyklucza się z możliwości uzyskania wiedzy nt. tego jak jego dziecko funkcjonuje w nowym środowisku jakim jest Szkoła. Każda Szkoła to nowe środowisko społeczne, to nowe miejsce w którym toczą się procesy rozwoju danego człowieka.
Wiek kilkunastu lat, gdy uczeń przychodzi do Szkoły średniej, to kluczowy wiek w dookreślaniu swojej osobowości, w dookreślaniu siebie na płaszczyźnie psychicznej, fizycznej, jak i społecznej. Jest to okres gdy młody człowiek często przeżywa rozterki natury emocjonalnej, jest to czas funkcjonowania w skrajnościach, jest to czas wychodzenia z dzieciństwa, i w tym wszystkim jeszcze istotnym są osiągnięcia edukacyjne, bo to one zamkną, bądź otworzą możliwości dalszego kształcenia.
Współczesna matura albo coś umożliwia – jeśli jest zdana i to dobrze, albo ogranicza możliwości. Przychodząc do Szkoły średniej uczeń powinien maksymalnie wykorzystać swoje predyspozycje, aby osiągnięcia edukacyjne odpowiadały jego możliwościom. Warto mieć to na względzie, że do Matury uczeń przygotowuje się przez 3 lata w Liceum i 4 Lata w Technikum, a nie tylko w ostatnim roku nauki.
Zadaniem psychologa jest wspomaganie ucznia w jego rozwoju, lecz gdy mamy do czynienia z jakimiś problemami koniecznym jest wtedy współpraca z rodzicem.
Z rodzicami spotykam się najczęściej gdy dany rodzic:
– nie radzi sobie w procesie wychowania
– nie ma porozumienia z swoim dzieckiem, bądź traci kontakt z dzieckiem, bądź z jakiegoś powodu dziecko nie chce z nim rozmawiać
– gdy wydarzyło się coś traumatycznego
– gdy chce po prostu porozmawiać o swoim dziecku i o tym jak funkcjonuje w Szkole
– gdy rodzić wie o jakiś problemach dziecka w relacji z rówieśnikiem, bądź gdy są jakieś trudności w relacji z jakimś nauczycielem
– gdy dziecko nie chce się uczyć
– gdy dziecko ma większe potrzeby edukacyjne niż te które zapewnia program nauczania.
– gdy dziecko nie chce chodzić do Szkoły
– gdy chce przekazać jakąś ważna informację o dziecku, czy o jakimś wydarzeniu etc.
– gdy rodzic chce opinię o dziecku w celu przedstawienia jej w Poradni Psychologiczno Pedagogicznej
– gdy proszę rodziców o przyjście do Szkoły, bo chcę poszerzyć swoją wiedze o uczniu by dokonać właściwej diagnozy
– gdy koniecznym jest by porozmawiać z rodzicem w związku z czymś co się wydarzyło
– gdy dany uczeń nie przestrzega Statutu Szkoły bądź innych norm życia społecznego
– gdy uczeń podejmuje działania które mogłyby zagrażać jego bezpieczeństwu bądź bezpieczeństwu innych.
Powyższa lista nie wyczerpuje wszystkich powodów rozmów z rodzicami.
Wszystkich rodziców chcących porozmawiać zapraszam do kontaktu.
Psycholog zajmuje się również dokumentacją z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, jak i innymi dokumentami które zawierają informacje nt. stanu zdrowia ucznia, który to stan może wpływać na możliwości edukacyjne.
W sytuacji gdy dany uczeń posiada jakąś dokumentację proszę o jej dostarczenie w jak najszybszym czasie, proszę nie zwlekać do ostatniej klasy, albo do sytuacji gdy coś się wydarzy.
Różnego rodzaju choroby mogą również mieć wpływa na ogólne funkcjonowanie ucznia w Szkole, im szybciej Szkoła o tym jest poinformowana tym szybciej jest w stanie uwzględnić przesłanki z danego dokumentu w procesie dostosowywania form i metod nauczania do konkretnego ucznia.
Poniżej adres Poradni która zajmuje się naszą Szkołą:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Poznań – Stare Miasto
Nowowiejskiego 29, 61-733 Poznań
tel./fax. (61) 8522-062
Istnieje również możliwość kontaktu mailowego pod adresem: psycholog@zsb1.poznan.pl. Poprzez ten adres można się umówić na rozmowę, bądź przekazać jakąś informację.
Psycholog Szkolny.
Uczeń jest głównym adresatem działań psychologa w Szkole, która to ma pełnić dwie funkcje:
- Kształcenia do dorosłości
- Wychowania do dorosłości.
Dorosłość jest tym etapem, który następuje po okresie Szkoły średniej. Uczniowie wybierając Szkołę ponadgimnazjalną, wybierają pewną drogę, z której trudno będzie potem zawrócić, dlatego niezmiernie ważnym jest aby wybór Szkoły średniej był zgodny z predyspozycjami, zainteresowaniami i możliwościami dorastającego człowieka. Okres Szkoły średniej jest okresem w którym wszystkie procesy rozwoju człowieka przyśpieszają. Intensyfikacji podlega tak sfera biologiczna, psychiczna, jak i społeczna i właśnie w związku z tym zasadniczo jest to okres w życiu dość trudny. Podczas tych intensyfikacji procesów kilkunastoletni człowiek musi równocześnie określać swoje miejsce w społeczeństwie, a to jakie będzie miał osiągnięcia w nauce, a potem na maturze ma kolosalne znaczenie dla tego kim będzie w przyszłości. Zadaniem psychologa w Szkole jest wspomaganie uczniów w tym, by te wszystkie procesy toczyły się w sposób jak najbardziej korzystny. To zatem na co psycholog kładzie nacisk, to na rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych danego ucznia oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych, z szczegółowym uwzględnieniem struktury jego otoczenia i rodziny. Psycholog rozpoznaje (diagnozuje) potencjalne możliwości uczniów oraz ich sytuację wychowawczą. Takie rozpoznanie poprzedza wszelkie działania profilaktyczne, mediacyjne, interwencyjne wobec uczniów, rodziców i nauczycieli. Poniżej szczegółowe zadania psychologa na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Czytamy w nim, że do zadań psychologa należy w szczególności:
– prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia;
– diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli;
– organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
– zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu;
– minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia;
– wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach.”
By powyższa pomoc mogła być realizowana konieczna jest współpraca z
– Dyrekcją Szkoły
– Nauczycielami i innymi pracownikami Szkoły
– Rodzicami
– Nauczycielami innych szkół
– Poradnią Psychologiczno Pedagogiczną
– Oraz z innymi podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
Kiedy spotykam się z uczniami na rozmowy indywidualne?, wtedy gdy dany uczeń:
– ma trudności w nauce, gdy są problemy na linii uczeń – nauczyciel, gdy są problemy na linii uczeń – rodzic, jak i gdy coś nie wychodzi w relacjach w kolegami z klasy bądź Szkoły
– ma problemy emocjonalne i osobowościowe: lękliwość, nieśmiałość, nadpobudliwość, zahamowania, napady gniewu, trudności z wyrażaniem swoich emocji, niską samoocenę
– ma myśli autodestrukcyjne
– gdy powtarzają się objawy somatyczne: bóle głowy, bóle brzucha, zaburzenia snu i łaknienia
– gdy jest zestresowany, gdy jest mu źle
– gdy niewłaściwie się zachowuje: jest agresywny, często wchodzi w konflikty, lekceważy polecenia, pali papierosy na terenie szkoły, nie przestrzega Statutu Szkoły, łamie obowiązujące normy itp.
– gdy doświadcza sytuacji kryzysowych: śmierć kogoś bliskiego, rozwód rodziców, choroba własna lub kogoś w rodzinie (w tym choroba alkoholowa), przeniesienie do nowej szkoły, przeprowadzka i inne
– gdy potrzebuje pomocy materialnej
– gdy cokolwiek mogłoby zagrażać życiu, zdrowiu, bezpieczeństwu
– gdy ktokolwiek podejmuje w stosunku do niego negatywne działania, czyli gdy ma miejsce znęcanie się psychiczne (przykre sms, przykre komentarze ustne, bądź inne negatywne wpisy na portalach społecznościowych), bądź znęcanie fizyczne.
– gdy uczeń jest kierowany do mnie przez nauczyciela (interwencje)
– gdy cieszy się swoim sukcesami – tymi szkolnymi i „życiowymi” i chce się podzielić pozytywnymi doświadczeniami
– gdy jest zainteresowany rozwojem własnego potencjału
– gdy przygotowują się do autoprezentacji i to powoduje napięcie np. prezentacji przygotowywanej wypowiedzi (np. wykładów, przed maturą itp.)
– gdy nie wie, kogo ma zapytać o daną sprawę lub kogo prosić o pomoc
– gdy chce porozmawiać o tym, co go denerwuje
– gdy ma problem w swoim związku
– gdy chciałby bardziej poznać siebie
Powyższa lista nie wyczerpuje wszystkich powodów rozmów z uczniami. Uczeń, rodzić, bądź nauczyciel zawsze może przyjść na rozmowę z psychologiem, nawet wtedy gdy trudno sprecyzować przyczyny chęci rozmowy, zawsze kryje się za tym coś istotnego.
Psycholog zajmuje się również dokumentacją z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, jak i innymi dokumentami które zawierają informacje nt. stanu zdrowia ucznia, który to stan może wpływać na możliwości edukacyjne.
W sytuacji gdy dany uczeń posiada jakąś dokumentację proszę o jej dostarczenie w jak najszybszym czasie, proszę nie zwlekać do ostatniej klasy, albo do sytuacji gdy coś się wydarzy.
Różnego rodzaju choroby mogą również mieć wpływa na ogólne funkcjonowanie ucznia w Szkole, im szybciej Szkoła o tym jest poinformowana tym szybciej jest w stanie uwzględnić przesłanki z danego dokumentu w procesie dostosowywania form i metod nauczania do konkretnego ucznia.
Poniżej adres Poradni która zajmuje się naszą Szkołą:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Poznań – Stare Miasto
ul. Nowowiejskiego 29, 61-733 Poznań
tel./fax. (61) 8522-062
Istnieje również możliwość kontaktu mailowego pod adresem: psycholog@zsb1.poznan.pl. Poprzez ten adres można się umówić na rozmowę, bądź przekazać jakąś informację.
Psycholog Szkolny.
Drodzy uczniowie,
Obecna sytuacja dla wielu z nas jest trudna, a perspektywy zmiany rzeczywistości dość odległe. Zdalne nauczanie trwa już blisko rok, do tego nierzadko dochodzi znużenie, brak lub bardzo mocne ograniczenie kontaktów społecznych. Wiemy jak ważne są one dla Was.
Jeśli chciałbyś/chciałabyś się spotkać, porozmawiać o tym jak się czujesz, jak funkcjonujesz w tej pandemicznej rzeczywistości, jesteśmy w szkole dla Was.
Chcąc wyjść naprzeciw Waszym potrzebom, chcemy działać, inspirować Was i motywować do dobrego życia w covidowym świecie.
Co możecie dla siebie zrobić?…
Bądź aktywny, ruszaj się uprawiaj sport Pamiętajcie, tego nam jeszcze nie zabronili … baseny, siłownie, lodowiska zamknięte, ale to nie znaczy, że nie możecie iść na długi spacer, pobiegać, poćwiczyć na siłowni w parku, pooddychać świeżym powietrzem (oczywiście w okresie zimowym zawsze sprawdzaj jakość powietrza, czy danego dnia możesz oddychać pełną piersią ( https://www.poznan.pl/srodowisko/atmosfera/ ). Wiele badań naukowych potwierdza zbawienny wpływ aktywności fizycznej na stan psychiczny człowieka … to jest proste, nasze ciało zaczyna wytwarzać wtedy endorfiny…czyli tzw. hormony szczęścia, które poprawiają nasze samopoczucie oraz, co istotne dla Was jako uczniów, ludzi, którzy nieustannie zdobywają wiedzę, poprawia sprawność intelektualną. |
Zdrowy sen Jest on często niedoceniany, a konsekwencją jego niedoboru jest przedłużające się zmęczenie, bóle głowy i tak ważny spadek sprawności intelektualnej. W okresie nastoletnim pojawia się naturalna tendencja do bycia tzw. „sowami”, czyli siedzenie do późnej nocy i spanie do południa… brzmi atrakcyjnie, ale w sytuacji szkolnej, gdzie macie sprawnie funkcjonować już od samego rana, jest to zgubna taktyka. Najbardziej korzystne jest zasypianie w dobrze wywietrzonym pomieszczeniu o temperaturze maksymalnie 20 stopni Celsjusza, bez bliskości urządzeń elektronicznych, jak włączony monitor telewizora, komputera czy telefonu komórkowego (wydzielają one niebieskie światło, które „oszukuje” nasz mózg sugerując nam, że jest dzień i wtedy tym trudniej może być naszemu mózgowi wejść w stan odpoczynku i regeneracji). |
Jesteś tym, co jesz Na pewno wiecie, że zdrowa, zbilansowana dieta ma bardzo duże znaczenie dla Waszego samopoczucia oraz funkcjonowania. Nieprzejadanie się, ograniczenie spożywania cukru, słodkich napojów i tłuszczów prostych. Spożywanie zbyt dużych, sytych posiłków tuż przed snem jest także niekorzystne, gdyż organizm jest wtedy nastawiony na wysiłek związany z trawieniem, a nie snem i może to w konsekwencji prowadzić do zaburzeń snu. I jeszcze jedne istotny warunek… estetyka spożywania posiłku. Czy je się w pośpiechu, czy na kanapie przed telewizorem, czy być może po prostu przy stole w towarzystwie bliskich, w przyjaznej atmosferze. Otoczenie ma znaczenie. |
Wsparcie Prawdopodobnie każdy z nas znalazł się kiedyś w sytuacji, która wydawała nam się beznadziejna, że już więcej nie jesteśmy w stanie znieść. I to są sytuacje, w których warto poprosić o pomoc psychologa, pedagoga, innego specjalistę, który będzie mógł ocenić daną sytuację z obiektywnej perspektywy i być może wskaże nam rozwiązania, o których w danej chwili nie bylibyśmy w stanie pomyśleć. Proszenie o wsparcie, rozmowę, pomoc jest tak naprawdę objawem dojrzałości i chęci zmiany czegoś w swoim życiu, a nie słabością. Pamiętajcie o tym. |
Moje otoczenie Jest takie powiedzenie, że „kto z kim przystaje, takim się staje”. Czy zastanawiacie się nad tym, kto was otacza, czy są to osoby wam życzliwe, na które możecie liczyć? Czy czasem czujecie, że chcąc pomóc komuś, kto np. ciągle narzeka, patrzy pesymistycznie w przyszłość, też was dopada ciężki nastrój? Ważnym jest, aby pamiętać, że mimo czasem najszczerszych chęci, nie mamy wpływu na zachowania innych osób. Jesteśmy w stanie zmieniać tylko a może aż siebie samych, ale zawsze watro jest mieć przy sobie choć jedną dobrą, wrażliwą osobę i także dbać o nią. Przyjaźń to skarb. |
Oto ja Emocje, nasz regulator zachowań. Nie ma złych albo dobrych emocji, każda z nich mówi nam coś o sobie, bez względu na to, czy jest to radość, smutek, złość, strach, zaufanie. Wsłuchanie się w siebie , w to, co czuję, i skąd to wynika, może być doskonałym doświadczeniem oraz nauką rozpoznawania własnych potrzeb. „Jestem smutny, ponieważ…”, „ czuję radość, bo…”. W ten sposób możemy nauczyć się komunikować własne potrzeby i dbać o nie i uczyć dbać o nie osoby z naszego otoczenia. |
Mieć marzenia Marzyć każdy może i nawet powinien, bo życie niejednokrotnie pokazało, że marzenia są naszą siłą napędową. Są te bardziej i mniej realne, ale cele jakie sobie stawiamy, dążąc do naszych marzeń, mogą być dla nas rozwijające i mobilizujące do działania. Czasem droga do nich może wydawać się trudna i wyboista, ale właśnie ta droga sama w sobie może okazać się świetną przygodą, doświadczeniem, na której końcu jest upragniony cel. Pytania typu „ Co chcę osiągnąć?”, „ Co czuję?”, „ Co chciałbym zmienić, czego mi brakuje tu i teraz?” Dzięki marzeniom możemy przyjrzeć się swoim potrzebom i uczyć się je zaspokajać. |
Zapraszamy Was także do obejrzenia filmów o tematyce psychologicznej/ profilaktycznej, dotyczących relacji z rówieśnikami oraz innymi dorosłymi. Może ktoś z Was odnajdzie tam kawałek swojej historii. Jeśli odnajdziecie w nich coś, czym chcielibyście się podzielić, porozmawiać, jesteśmy do waszej dyspozycji.
- Znikające dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=gAdMVDVWYlQ
- (Nie)widzialna nastoletnia depresja
https://www.youtube.com/watch?v=_96_Ck_w_gw
- Gdy Internet jest ważniejszy od babci…. o relacjach
https://www.youtube.com/watch?v=xCJQtdnFhnk
- Ograniczenia są w nas… TEDx o życiu z perspektywy osoby niepełnosprawnej
https://www.youtube.com/watch?v=purKIRrPJvc
Na bieżąco będziemy uaktualniać naszą mini filmotekę… zaglądajcie
Szanowni Rodzice,
od dłuższego już czasu zmagamy się wszyscy z nową pandemiczną rzeczywistością. Szczególnie dotknęła ona dzieci i młodzież, którzy na nowo musieli nauczyć się funkcjonować w wirtualnej przestrzeni, ograniczając silnie kontakty międzyludzkie. Wiemy także, jak ważnym jest dla każdego młodego człowieka budowanie relacji rówieśniczych, bycie w grupie, w kontakcie z innymi ludźmi. Dla wielu może być to sytuacja, która wywołuje lęk, niepewność i pytania, jak długo to będzie trwać i co dalej.
Wierzymy, iż Państwo jako rodzice, jesteście specjalistami w sprawach własnych dzieci (nawet jeśli w wielu przypadkach są one pełnoletnie 🙂 ). Jeśli coś Państwa niepokoi, zauważyliście znaczącą zmianę w zachowaniu, funkcjonowaniu Waszych dzieci, możecie się Państwo do nas się zgłosić, opowiedzieć o sytuacji, porozmawiać.
Tak wiele ostatnio mówi się, i dobrze, o kondycji psychicznej dzieci, młodzieży i dorosłych w tej nietypowej pandemii, że może mieć ona konsekwencje pod postacią różnych zaburzeń, a nawet chorób psychicznych w przyszłości wywołanych długotrwałym dystansem, izolacją.
Ten czas obfituje w wiele strat, ktoś stracił pracę, źródło dochodu, interes albo po prostu kogoś bliskiego z powodu choroby. Mieliśmy plany, nasze dzieci też – mieli zaplanowane wyjścia, wycieczki, uroczystości, wakacje, zawody sportowe. Każdy z nas ma prawo, aby przeżywać stratę, rozczarowanie obecną sytuacją. Warto wtedy okazać po prostu wsparcie, empatię, dla tego, co obecnie przechodzimy.
Dobrze jest zapewnić własne dziecko o tym, że jesteście gotowi na to, by porozmawiać o trudnościach, aby po prostu ze sobą być. Niejednokrotnie może okazać się, że Wasze dzieci, nawet te już dorosłe, mogą być także dla Was wsparciem i są gotowe Was wysłuchać. To niby niewiele, a tak wiele. Razem możemy działać i się wspierać.
Psycholog/pedagog pracują w szkole stacjonarnie. Godziny pracy umieszczone są w zakładce obok. Zawsze możecie Państwo zadzwonić, umówić się na spotkanie w szkole bądź poprzez Librus lub Classroom.
Zachęcamy także do obejrzenia poniższych filmów o tematyce związanej z szeroko rozumianym zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży. Może odnajdziecie Państwo wśród nich jakiś kawałek swojej historii lub historii osób z Waszego otoczenia. To zawsze dobry powód do rozpoczęcia rozmowy 🙂
- Znikające dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=gAdMVDVWYlQ
- Rafał Szymański o chorobie – depresji córki Tedx
https://www.youtube.com/watch?v=21YsjRf8K18
- Wpływ złego towarzystwa
https://www.youtube.com/watch?v=ePrtgpke-Eo
Na bieżąco będziemy uaktualniać naszą mini filmotekę… zapraszamy 🙂
Sylwester Strzecha – psycholog
sylwester.strzecha@zsb1.poznan.pl
Paulina Gumula – pedagog
Zofia Kondratowicz – psycholog