Galeria Sztuki Polskiej Muzeum Narodowego w Poznaniu, która od lipca tego roku funkcjonuje w nowej wizualnej odsłonie, stała się idealnym powodem do analizowania przestrzeni dla tegorocznych uczestników Programu Kształtowanie Przestrzeni, realizowanego od wielu lat we współpracy z Wielkopolską Okręgową Izbą Architektów RP.
Uczniowie klasy 2AL3 o profilu Architektura & Design naszego liceum zwiedzili wystawę stałą i zrealizowali jedno z zagadnień projektu, dotyczące funkcji, identyfikacji, zależności i klasyfikacji przestrzeni. Szczególnie zwróciliśmy uwagę na aranżację przestrzeni, metody ekspozycji oraz interakcję z odbiorcą. Jak podaje samo muzeum: „Dzięki podjętym działaniom aranżacyjnym powstało miejsce na większe instalacje i rzeźby, które nie muszą już stać przy ścianach i w wąskich przejściach. Stały się barwnym, pełnym wyrazu elementem otwartej przestrzeni… nowe rozstrzygnięcia architektoniczne, nowe okna czy nowa kolorystyka, która optycznie powiększa i harmonizuje wnętrza, ale przede wszystkim nowa organizacja przestrzeni wystawienniczej. Jego nadrzędnym celem było to, aby widz sam mógł wybrać zarówno kierunek zwiedzania, jak i drogi odkrywania poszczególnych obiektów”.
Podczas zwiedzania zasługuje na zauważenie multimedialna interpretacja dzieł Jacka Malczewskiego w formie videoartów autorstwa Lecha Majewskiego. Szczególne podziękowania kierujemy do Pani arch. Dagmary Pawlak za jej czujność i zachęcanie nas do dalszej pracy nad świadomością architektoniczną.
Karolina Szefer