NAJLEPSZA SZKOŁA BUDOWLANA W POLSCE
Godło Polski

Aranżacja łazienki

Projektowanie łazienki to proces, który łączy aspekty estetyczne z funkcjonalnymi i technicznymi. Kluczową rolę odgrywa tutaj ergonomia, czyli dostosowanie przestrzeni do potrzeb i możliwości użytkownika. Uczniowie naszego liceum, klasy 3AL1, już na etapie koncepcji wiedzą, że należy uwzględnić logiczne rozmieszczenie urządzeń sanitarnych, zachowując odpowiednie strefy użytkowe i minimalne odległości montażowe. Istotne jest zapewnienie swobodnej komunikacji oraz wygodnego dostępu do podstawowych elementów wyposażenia, takich jak umywalka, miska ustępowa czy kabina prysznicowa.

Dobór materiałów to kolejny etap, który powinien odpowiadać nie tylko kryteriom estetycznym, ale też praktycznym – np. zastosowanie powierzchni antypoślizgowych w strefach mokrych zwiększa bezpieczeństwo użytkowania. Projektując oświetlenie, warto uwzględnić podział na oświetlenie ogólne, zadaniowe i dekoracyjne, z uwzględnieniem odpowiedniego IP dla opraw montowanych w strefach wilgotnych. W kontekście ergonomii ważne jest również optymalne umieszczenie armatury i akcesoriów łazienkowych – tak, by nie wymuszały nienaturalnych ruchów ciała.

Coraz większą wagę przykłada się także do aspektów inkluzywności, czyli przystosowania łazienki do użytkowników o różnym stopniu sprawności ruchowej. Stosuje się rozwiązania takie jak uchwyty, bezprogowe prysznice czy podwyższone miski ustępowe. Nie bez znaczenia pozostaje także odpowiedni dobór systemu wentylacyjnego, który wpływa na komfort oraz trwałość wykończenia. Dobrze zaprojektowana łazienka to przestrzeń zharmonizowana, intuicyjna w użytkowaniu i dopasowana do codziennych rytuałów domowników.

Prezentowane projekty wykonali: Zuzanna Wiącek, Zofia Duchnowska, Kalina Jatczak, Wiktoria Kowalska, Marta Liberda, Sara Patycka, Antonia Szofer, Daria Sibibert, Alisa Tryfonowa, Aniela Filip, Antoni Maćkowiak, Zosia Śliwa, Marcel Olejnik.


Projekty powstały przy wsparciu merytorycznym: Karoliny Dobrzyńskiej-Szefer.

najnowsze
artykuły