NAJLEPSZA SZKOŁA BUDOWLANA W POLSCE
Godło Polski

,,No-buy 2025” – chwilowy trend czy czas na oszczędzanie? Nie oceniaj drugiego człowieka po wyglądzie!

Z przyjemnością informujemy o pomyślnej realizacji projektu miejskiego „No-buy 2025” w naszej szkole.
Program, realizowany w ramach inicjatywy SZTOS – Szkoła z Tolerancją, Otwartością i Szacunkiem, odbył się w dwóch etapach – wiosną i jesienią 2025 roku.

Projekt był skierowany do uczniów ówczesnych klas drugich liceum (obecnie klas trzecich): 2 AL3, 2 BL1 i 2 BL3.
Jego głównym celem była refleksja nad współczesnym konsumpcjonizmem, wpływem mediów oraz – co najważniejsze – kształtowanie postawy szacunku i unikania oceniania innych wyłącznie przez pryzmat wyglądu zewnętrznego.


Zrealizowane działania

W ramach programu uczniowie wzięli udział w cyklu zajęć teoretycznych i praktycznych.

Część teoretyczna – wiedza i świadomość

  • Analiza pojęć związanych ze współczesnym stylem życia: no-buy 2025, underconsumption core, konsumpcjonizm, zakupoholizm, siecioholizm i samoocena człowieka.

  • Pogłębienie wiedzy o globalnej produkcji odzieży – w tym identyfikacja krajów produkcyjnych i analiza jej społecznych konsekwencji.

  • Obejrzenie i omówienie filmu edukacyjnego „Moda – prawdziwe koszty (wyzysk w branży modowej)”, który skłonił uczestników do refleksji nad etyką i prawami człowieka.

Część praktyczna – działanie w terenie

  • Zadanie „Oceniam mój budżet odzieżowo-rzeczowy”, uczące planowania wydatków i świadomej konsumpcji.

  • Projekty terenowe w centrum Poznania:

    • Badanie realiów handlowych w Starym Browarze: „Promocje handlowe – między reklamą a rzeczywistością”.

    • Analiza ubioru przechodniów na ulicy Półwiejskiej.

    • Ankieta uliczna dotycząca trendu No-buy 2025 wśród mieszkańców miasta.

  • Podsumowanie zajęć poprzez stworzenie map myśli „No-buy 2025” oraz wypełnienie ankiety ewaluacyjnej oceniającej projekt.


Osiągnięcia i wnioski

Udział w projekcie pozwolił uczniom zdobyć wiedzę i doświadczenie, które pomogły im w budowaniu pozytywnej samooceny oraz w rozwoju umiejętności oceniania innych przez pryzmat zachowania i wartości, a nie wyglądu czy marki ubioru.

Projekt przyczynił się do wzmocnienia postaw otwartości, szacunku i krytycznego myślenia wśród młodzieży ZSB nr 1.


Uczestnicy projektu wraz z opiekunem

najnowsze
artykuły